.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آخرين اخبار از ادغام وزارتخانه‌ها

نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي، آخرين اخبار و تحولات مربوط به ادغام وزارتخانه ها در مجلس را تشريح كرد.
به گزارش فارس، محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي كه شب گذشته مهمان برنامه نگاه دو از شبكه ۲ سيما بود به تشريح آخرين وضعيت مجلس شوراي اسلامي پرداخت.

وي در دوره‌هاي دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم در مجلس شوراي اسلامي حضور داشته و عضو شوراي تشخيص مصلحت نظام نيز است.

نايب رئيس مجلس در ابتداي اين برنامه درمورد عملكرد مجلس شوراي اسلامي گفت: به نسبت ديگران در مقايسه مجالس عقيده متفاوتي دارم؛ چرا كه نقد گذشته به خود من بر‌مي‌گردد و نقد غير عادلانه هم ندارم. مجلس هشتم در بخش "نظارت " قدم بزرگي برداشت. البته اين كار از مجلس هفتم شروع شد و در مجالس قبلي اين مسئله نتيجه‌اي نداشت.

باهنر با بيان اينكه ما در مجلس هفتم نظارت را به صورت تصميم مديريتي پيگيري كرديم و شورايي به نام " شوراي نظارت " تشكيل داديم، خاطرنشان كرد: اين شورا خدمات خوبي را انجام داده و مسائل خوبي را پيگيري كرده است. به طوري كه در ابتداي كار مجلس هشتم با اصلاح آيين‌نامه اين مسئله را نهادينه كرديم و دو معاون اجرايي جديد در دستور كار رياستي مجلس قرار داديم. به اين صورت دو معاون جديد تحت نام‌هاي "معاون امور قوانين " و "معاون امور نظارت " به سلسله مراتب اضافه شد.

وي افزود: در قانون اساسي نمايندگان در امور مختلف حق دخالت دارند. مجلس مي‌تواند در كليه امور كشور تحقيق و تفحص و در تمام موارد اظهار نظر كند.

نماينده مردم تهران در مجلس يكي از وظايف كميسيون‌هاي مختلف مجلس را "نظارت " عنوان و تاكيد كرد: در قوانين متنوع و گوناگون هم نظارت‌هاي رسمي براي نمايندگان وجود دارد. ما هم اكنون ۵۰ نماينده در ۵۰ شوراي عاليه هيأت امنا و شوراهاي عالي كشور داريم و بيش از ۱۰۰ نماينده هم در شوراهاي توسعه ناظر هستند و همه نمايندگان با راي كل نمايندگان مجلس انتخاب مي‌شوند.

باهنر با بيان اينكه "نظارت " يكي از مهم‌ترين وجه تمايز اين مجلس با ساير مجالس است، گفت: اكثر مجالس به قانون برنامه رسيده‌اند ولي مجلس هفتم به قانون برنامه نرسيد. در مجلس هشتم از اهم اقدامات ما برنامه پنجم و لايحه هدفمندي يارانه‌ها بود.

* چابكي قوه مجريه در چندين سال به تدريج كاهش يافته است

وي در پاسخ به اين سئوال كه "در دوره نمايندگي مايل به انجام چه‌ كاري بوديد و لي موفق نشديد؟ " يادآور شد: هميشه ايده‌ها جلوتر از توانمندي‌هايمان است. "تغيير ساختار اداري دولت " از روزهاي اول فعاليتم در ذهنم بود، البته نمي‌توان گفت كه در اين زمينه كاري انجام نشده است. قوه مجريه به تدريج بدنه سنگين‌تري پيدا كرده و چابكي خود را از دست داده است؛ يعني هم هزينه‌هايش افزايش يافته و توانمندي‌اش كم شده است.

نايب رئيس مجلس افزود: همين حالا هم دولت اگر بخواهد كار قدرتمندي انجام دهد، آن را بيرون از وزارتخانه‌ها پيگيري مي‌كند. يكي از راه‌حل‌هاي آن تغييراتي در وزارتخانه‌ها بود كه در حال حاضر پيگير اين مسئله بوده و اقداماتي هم در حال انجام است.

باهنر بحث "مفاسد اقتصادي " را از ديگر نكاتي نام برد كه هميشه علاقمند به پيگيري آن بوده و ادامه داد: با وجود انجام كارهايي در اين زمينه تا رسيدن به نقطه ايده‌آل فاصله داريم. اين مسئله عموما دغدغه همه مجلسي‌ها بوده است. براي مثال دولتي كه منبع درآمد نفتي بزرگي دارد و درآمدهاي سنگيني را از نفت به دست مي‌آورد عموما براي جلوگيري از رانت‌خواري بايد بسيار مجهز باشد.

* لابي‌هاي سياسي در انتخابات هيأت رئيسه مجلس فعال مي‌شود

وي درخصوص نايب رئيسي در مجلس هشتم نيز گفت: انتخابات مديريت مجلس معمولا يكساله است و فلسفه آن هم روشن است. چون نمايندگان علاوه بر اختيارت خوب وظايف سنگيني دارند، نبايد اين طور باشد كه در صورت عدم انتخاب فردي در يك مورد، اين فرد تا پايان فعاليت مجلس از برعهده گرفتن وظيفه‌اي به هر دليلي محروم باشد. در ضمن در اين انتخابات لابي‌هاي سياسي هم فعال مي‌شود.

نماينده مردم تهران در مجلس ابراز داشت: البته در مجلس هشتم فراكسيون اصولگرايي فراكسيوني بسيار پرجمعيت است و راي بالايي دارد. گاهي در درون همين فراكسيون‌ها رقابت‌هايي وجود دارد. به همين دليل در سال سوم من خودم كانديداي برعهده گرفتن رياست نشدم كه باز بعد از يكسال، سال چهارم با فشار دوستان پذيرفتم.

باهنر درمورد حضورش در هيأت رئيسه و نزديكي به انتخابات مجلس نهم تصريح كرد: اين مسئله (انتخابات مجلس) ممكن است در حوزه‌هاي مختلف تاثير داشته باشد ولي در تهران به قدري مقام‌هاي بالا وجود دارند كه در زمان انتخابات، چنين سمت‌هايي گم مي‌شود و نمي‌تواند خيلي موثر باشد.

وي درباره نقش خود در مجلس يادآورشد: عده‌اي مي‌گويند كه من فعال نيستم. در مجلس هر نماينده‌اي فقط يك راي دارد. ولي حوزه نفوذ راي متفاوت است. يعني افرادي كه به مشورت من عمل مي‌كنند تعدادشان بالا است و من هم از اين مسئله در جهت ارتقاي سطح مجلس استفاده مي‌كنم. افرادي تصور مي‌كنند كه من در مجلس مدت بسيار بالايي دوام آورده‌ام و به همين دليل احترام بزرگتري قائل هستند، ولي ادعا ندارم بيشتر از اين دوستان سطح فهم و شعورم بالا باشد.

* تحقق "جهاد اقتصادي " به زمان بيشتري نياز دارد

نايب رئيس مجلس درمورد "جهاد اقتصادي " و اقدامات اين كميسيون در مجلس خاطرنشان كرد: اين نامگذاري‌ها در سال‌هاي مختلف به اين معنا نيست كه تلاشي در يكسال مشخص شده و سال بعد از بين برود. جهاد اقتصادي مقوله‌اي يكساله نيست، براي مثال بحث اصلاح‌ الگوي مصرف به معناي پايان اين امر در همان سال نيست و يا هدفمندي يارانه‌ها يكي از قدم‌هايي است كه در جهت اصلاح الگوي مصرف برداشته شده است. جهاد اقتصادي هم به همين صورت است. يعني زمانيكه يك واژه مطرح مي‌شود، به زمان نياز است تا افكار برنامه‌ريزان به يك نقطه واحد برسد.

باهنر ادامه داد: ما نبايد كيفيت را فداي سرعت كنيم. قرار هم نيست فقط سالي چند نشست داشته باشيم. در حال حاضر در چيستي، چرايي و چگونگي جهاد اقتصادي بحث است.

وي ادامه داد: اولين قدممان در مجلس شوراي اسلامي تاسيس كميسيون ويژه‌اي با نام كميسيون جهاد اقتصادي براي راهبري و برطرف كردن توقعات دولت بود؛ دولت گاهي براي حركت‌هايي نياز به تغيير و يا حتي لغو بعضي از قوانين دارد. بعضي از كارها ظرفيت جهادي داشته و بعضي از كارها اين ظرفيت را ندارد. اينكه تلاشي عرفي براي ارتقاي كاري انجام شود بايد به طور دقيق شناسايي شود. ما تصور مي‌كنيم در بخش سياسي و اجتماعي كه كشور ما الهام بخشي روشني به منطقه داشته است، مانند مردم سالاري ديني، مبارزه با تروريسم، مبارزه با ظلم و .. در بعد اقتصادي هم كارهاي خوبي انجام داديم.

نماينده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس بنا بر اعلام رسمي سازمان ملل هزار ميليارد دلار خسارت ديديم كه تمام آن خسارت با كار و تلاش و كوشش جبران شد. ولي فراي تمام اين موارد پيام مشخص و سطح بالا و بين‌المللي اقتصادي نداشتيم.

* حاضريم به خاطر دولت قانون را هم تغيير دهيم

باهنر در مورد بهبود شرايط اقتصادي كشور با تاكيد براينكه مشكل ما در اين زمينه قانون نيست، اضافه كرد: ما براي دولت حاضريم قانون را تغيير دهيم. مثلا در دوران جنگ اين مشكل، همه زندگي افراد را تحت تاثير قرار داد ولي ما با تراكم و يكپارچگي ملي از پس آن برآمديم. جهاد اقتصادي هم به همين صورت است. امروزه ما در زمينه اقتصادي، دشمن داريم. درحال حاضر نظام بين‌الملل به بهانه‌هاي واهي ما را تحت فشار قرار داده است. براي مثال قصد دارد سيستم بانكي و حمل و نقل را تغيير دهد. ما بايد اين مسائل را جبران كرده و محاصره‌هاي اقتصادي را دفع كنيم. بايد بتوانيم راه‌هاي جديدي را باز كنيم. مجلس در حال حاضر دو كار را در دستور دارد. يكي از اين مسائل "بحران‌هاي ناشي از تحريم‌هاي اقتصادي " است كه در بعضي مراحل دولت نياز به تغيير قانون دارد. نكته ديگر اشتغال است كه چند روز پيش در اين مورد جلسه علني خوبي در مجلس داشتيم كه اميد داريم تا پايان سال بحث "جهاد اقتصادي " يكي از تصميمات مهم دولت، مجلس و قوه قضائيه باشد.

وي درخصوص مسائل حاشيه‌اي در اين زمينه تصريح كرد: برخي مسائل در كار، فرعي، ولي مهم است. بايد دقت كنيم حاشيه متن را تحت تاثير قرار ندهد و هركدام با توجه به اهميت مورد توجه قرار بگيرد. ما در سال جاري انتخابات مجلس را داريم كه تمام مردم هم تحت تاثير قرار مي‌گيرند.

دبيركل جامعه اسلامي مهندسين تاكيد كرد: سفرهاي استاني، روابط بين‌الملل در قيام‌هاي منطقه از اتفاقات مهم جامعه است، ولي مقام معظم رهبري با وجود تمام اين اتفاقات مهم "جهاد اقتصادي " را انتخاب كردند؛ چرا كه در اين زمينه بايد در سطح ملي و بين‌المللي كارهايي انجام بگيرد. براي مثال درحال حاضر ما در بحث جهاد علمي كاملا متمركز شده‌ايم. اقدامات در اين زمينه جالب و اعجاب‌انگيز بوده است. مردم ايران نشان دادند اگر بخواهند و انرژي بگذارند در تمام زمينه‌ها به همين صورت مي‌توانند موفق شوند. اين مسئله در زمينه جهاد اقتصادي هم صدق مي‌كنند.

* طرح "نظارت بر نمايندگان " در مجلس هشتم كامل مي‌شود

عضو شوراي تشخيص مصلحت نظام در خصوص تصويب نشدن طرح نظارت بر كار نمايندگان مجلس تصريح كرد: اين مسئله نكته ظريفي است. نبايد در كارها افراط و تفريط كنيم. مجلس جايگاه بسيار رفيعي در زمينه اختيارات و وظايف دارد. مجلس داراي قدرت قانون‌گذاري و نظارت است. بنابراين نماينده بايد در اعلام موضع خود و راي‌هايش آزاد و مستقل باشد.البته مستقل بودن به معناي هتك حرمت نيست. اما نماينده را براي اظهارنظرهاي سياسي نمي‌توان تحت تعقيب قرار داد.

باهنر با بيان اينكه نظارت بر نمايندگان بايد به گونه‌اي باشد كه آنها از كارهاي خود نمايندگي به انحراف نروند، خاطرنشان كرد: نمي‌توان گفت نمايندگان راغب نيستند بر كارشان نظارت شود. ظرافت كار اين است كه اختيار، قدرت و اقتدار مورد توجه قرار بگيرد. تنها شخصيتي را كه نمي‌توان در طول كار كنار گذاشت نماينده است. چون اگر يك نماينده در مجلس از فراكسيون اقليت پنج نفر باشد اكثريت نبايد بتوانند اين پنج نفر را اخراج كنند؛ چرا كه در اين صورت ديكتاتوري اكثريت به وجود مي‌آيد.

وي گفت: كليت طرح "نظارت بر نمايندگان " تصويب شده و در حال حاضر هم بحث جزئيات آن مطرح است و در مجلس هشتم كامل مي‌شود.

*ادغام وزارت صنايع و بازرگاني قطعي است

وي با اشاره به بحث ادغام وزارتخانه‌ها ابراز داشت: در قانون برنامه پنجم ماده ۵۳ تصويب كرديم كه دولت بايد ۲۱ وزارتخانه را به ۱۷ وزارتخانه برساند. در بحث وزارت نفت و نيرو احساس كرديم كار بسيار سنگيني بوده و احتياج به بررسي‌هاي اساسي دارد. بنابراين موضوع ادغام وزارت نفت و نيرو منتفي شد. با اين حال ادغام وزارت بازرگاني و صنايع را مي‌پذيريم و بخش بازرگاني وزارت كشاورزي را به وزارت بازرگاني و بخش كشاورزي وزارت كشاورزي را به صنايع مي‌دهيم و وزارتخانه‌هاي "توليد و تجارت صنعتي " و "توليد و تجارت كشاورزي " ايجاد مي‌شود كه با اين كار مقدار زيادي از مشكلات حل مي‌شود.

نايب رئيس مجلس ادامه داد: بحث ديگر، وزارت رفاه و كار است كه مدنظر دولت است. البته دولت در بخش وزارت تعاون اصرار زيادي براي ادغام نداشت. وزارت تعاون در دستور كار بوده ولي لايحه آن در مجلس نيست. تصور مي‌كنم طي دو هفته آينده تكليف اين مسئله مشخص مي‌شود. بنابراين تكليف وزارت انرژي منتفي بوده و وزارت صنايع و بازرگاني قطعي ادغام مي‌شود و وزراتخانه كار و رفاه و تعاون يا همگي با هم ادغام شده و يا دو گزينه با هم ادغام مي‌شود.

باهنر درخصوص عدم راي اعتماد مجلس به سجادي براي برفعاليت در وزارت ورزش و جوانان تصريح كرد: وزارت ورزشي قانوني و مستقر است ولي ۲ ماه در معرفي وزير تاخير ايجاد شد. از نظر من سجادي فردي محبوب، توانا و از قهرمانان ملي و مورد احترام ماست. ولي مجلس احساس كرد براي وزارت اين وزارتخانه فرد تواناتري نياز است و اميدواريم رئيس‌جمهور هرچه زودتر فرد ديگري را معرفي بكنند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.211 seconds.